Waar de mountainbike de afgelopen jaren, misschien wel decennia, eigenlijk de enige gangbare optie was om offroad te fietsen is dit de laatste jaren flink veranderd. De cyclocrosser gaat ook al even mee, maar kwam qua populariteit doorgaans niet in de buurt van de mountainbike. Sinds kort is de keuze nog wat groter geworden met de komst van dirtbikes. Of heten ze nu offroad bikes? Of gravelbikes? Of gravelgrinder? Hoe dan ook; de keuze is reuze!

Mountainbikes ontwikkelen zich voortdurend

Specialized Mountainbikes 2018

Eigenlijk is het voor iedereen wel bekend wat een mountainbike is. Toch is een mountainbike van pakweg 5 jaar geleden al bijna niet meer te vergelijken met de huidige mountainbikes. De ontwikkeling blijft doorgaan. Van 26 inch wielen naar 27,5 of 29 inch wielen was de grootste verandering in dealaatste tijd en daarmee eigenlijk ook de nieuwe standaard. Ook de elektrische versies beginnen meer en meer hun weg (of in dit geval singletrack) naar de consument te vinden. Maar ook de ontwikkeling van frames, vering, remmen, banden of versnellingen blijft doorgaan. Van 3 tandwielen voor terug naar 2 of zelfs 1 kettingblad en van een 9-speed cassette zijn we inmiddels aangekomen bij een 10, 11 of soms zelfs 12 speed cassette.  

Hoewel er ontwikkelingen genoeg zijn blijft het basis idee van een mountainbike wel vergelijkbaar; een wendbare fiets waarmee je gemakkelijk obstakels kunt overwinnen en een prima verzet heeft om ook in de heuvels mee onder de voeten uit te kunnen. Wie wil dat niet? Waarom zou je nog iets anders willen?

Cyclocrossers, zoals de Specialized Crux, worden steeds populairder

Specialized Crux 2018

Met name in België is de cyclocrosser al jarenlang enorm populair maar ook in Nederland wint de veldrij-fiets aan populariteit. Maar wat is een cyclocrosser dan en waarom zou je daarvoor kiezen?

Eigenlijk is de cyclocross fiets de die-hard racer voor off-road terrein. Oneerbiedig gezegd is het eigenlijk niet heel veel meer dan een keiharde racefiets voor in het terrein. Comfort zit er bijna niet in (tenzij je de banden wat leeg laat) en de geometrie is doorgaans vergelijkbare met die van een echte racefiets; een diepe aerodynamische zithouding. Maar kijken we wat beter, bijvoorbeeld naar de Specialized Crux (de cyclocross fiets van Specialized), dan blijkt toch al snel dat het heel wat meer is dan de racefiets voor in het bos.

De Specialized Crux is strak, agressief, rijdt en stuurt super scherp en geeft je echt het gevoel dat je gas wil geven. De plaatsing van de bottom-bracket is wat hoger en ook bij de bouw van het frame is wat ruimte gehouden voor de montage van bredere banden of natuurlijk een dikke laag modder. Hoewel het een gevoel geeft dat je iedereen aan kan, is een dergelijke aggressieve fiets met soms een wat zenuwachtiger gevoel niet voor iedereen weg gelegd. 

Nieuw in de line-up: Dirt/gravel bikes

Specialized Diverge 2018

Is er dan nog ruimte voor een nieuw type fiets als we al off-road kunnen fietsen met de mountainbike of cyclocrosser? Met deze vraag in het achterhoofd reden we naar het Specialized hoofdkantoor in 's Heerenberg waar we naast een rit op de reeds bekende Specialized Crux ook de Specialized Diverge mochten testen. 

Uiteindelijk bleek al na een paar meter offroad gereden te hebben deze beantwoord te kunnen worden: Jazeker is er ruimte voor nog een nieuwe type off-road fiets!

De Specialized Diverge geeft je het gevoel van de racefiets. Op de weg kan je lekker doorrijden, maar ook offroad kan je er prima mee vooruit! De Diverge voelt minder zenuwachtig aan dan de Crux en geeft je al snel het gevoel dat je alles onder controle hebt. Het grootste verschil tussen de Diverge en de Crux is het comfort; waar de Crux super scherp aanvoelt als een echte racer en daarbij elke oneffenheid precies doorgeeft aan de berijder, daar voelt de Diverge veel subtieler aan. De oneffenheden worden door de vering boven/in het balhoofd en de bouw van de zadelpen (we reden de Crux Comp Carbon) voor een groot deel gladgestreken. Maar ook de bouw van het frame draagt bij aan het rijgedrag. De ietwat lagere bottom bracket, lagere plaatsing van de schuine achterbrug en vlakkere stuurhoek zorgen ervoor dat de Diverge comfortabel fietst en zorgt voor veel grip en daardoor een rustig en voorspelbaar rijgedrag. 

Stond er nu net vering in/boven het balhoofd? Jazeker. Specialized noemt dit Futureshock. Een systeem dat je ook terugvind op de Specialized Rouxbaix. Een systeem waarbij de stuurpen gemonteerd zit boven een veersysteem. Het klinkt als marketingpraat, maar het blijkt in de praktijk bijzonder efficiënt te werken. Je hebt behoorlijk veel demping maar dan zonder het gevoel grip te verliezen!

Ook het benoemen waard zijn enkele kleine details die ervoor zorgen dat de Diverge ook goed bruikbaar is voor woon- werkverkeer of dagtochten. Zo is de Diverge is voorzien van bevestigingen voor bijvoorbeeld spatborden en lichte bagagedragers. Toch handig als je zo nu en dan een regenbui hebt die je overvalt tijdens je dagelijkse tochtje van kantoor naar huis.

Specialized Diverge 2018 Details

Welke fiets moet ik dan nu kiezen; MTB, Cyclocross of Dirt / Gravel Bike? 

Eigenlijk is het antwoord 'alle drie'. Maar waarschijnlijk is dat antwoord niet voor iedereen weggelegd. Wij zouden het grofweg  als volgt indelen:

Mountainbike

De mountainbike is gebouwd voor off-road gebruik; het aanvallen van single tracks of het maken van lange tochten over oneffen tot zeer ruig bergachtig (al is achtervering dan wel aan te raden) terrein. 

Cyclocrosser

De cyclocrosser is gebouwd voor off-road gebruik; een uur vollebak gas geven door het zand. Daarnaast blijft het een echte racer dus ook voor een ritje op de weg is deze te gebruiken al is het natuurlijk geen echte racefiets.

Dirt/Gravel bike

De dirt/gravel bike is een fiets geschikt voor comfortabele tochten zowel op de weg als off-road op bospaden. Daarnaast ook erg geschikt voor het maken van dagtochten of woon-werk verkeer. 

Uiteraard is bovenstaande indeling slechts ons idee nadat we de fietsen gereden hebben en heeft iedereen natuurlijk zijn eigen redenen om juist wel of niet voor een bepaalde fiets te kiezen.

Wij zijn dan ook erg benieuwd waarom jij voor een bepaald soort fiets gekozen hebt. Laat daarvoor een bericht achter in de commentaar sectie.